onsdag 4 januari 2012

Menskopp

Bild från: http://m-kopp.se



                                                           Bild från: www.m-koppen.se



Till alla tjejer som läser min blogg, vill jag tipsa om MENSKOPP. Jag köpte min för ca.1år sedan och är helt frälst sen första användningen. Det behöver göras mer "reklam" om denna produkt så därför tänkte jag skriva lite vad jag tycker om den.

Fördelar:
* Känns inte (jag glömmer av att jag har mens, skönt!) Slipper skav av kanter från bindor.

* Bra för miljön
* Hygienisk
* Billig (du kan använda den i 5-10år)
Text från: www.m-koppen.se "Det kan kännas som en stor investering att köpa en menskopp men eftersom m-koppen har så lång livslängd så blir kostnaden per månad låg. Om du använder din menskopp i 5 år så hamnar kostnaden runt 3,50 kr per månad (Om du köper den hos oss). Det innebär att genomsnittskvinnan kan spara ungefär en tusenlapp per år med menskoppen." Deras menskopp kostar 199kr

* Luktar inget (som det kan göra från bindor)
* Perfekt vid bad och träning
* Suverän under hela natten
* Bra för slemhinnorna Text från: www.m-koppen.se "Till skillnad från tamponger stör inte menskoppen den naturliga fuktighetsbalansen i slidan eftersom den inte torkar ut slemhinnorna. Den lämnar naturligtvis inte heller några fibrer."

* Tampongsjukan Text från: www.m-koppen.se "Har ej satts i samband med Toxic Shock Syndrom (tampongsjukan), svamp eller urinvägsinfektioner. Till skillnad från mensvätskemättade bindor och tamponger finns det ingenting i en menskopp där bakterier eller svamp kan växa till. Den mensvätska som har samlats i koppen är heller inte i kontakt med slemhinnorna i slidan."

Det rekommenderas att använda i upp till 12h (rymmer 3ggr så mycket än en vanlig tampong) Jag har inte så mycket mens så då räcker det att tömma den 1gång/dygn. Du märker snabbt hur ofta du behöver tömma.


Det jag tror endel kan uppleva som en nackdel är att man ser blodet när man tömmer eller att det upplevs kladdigt....men det tycker inte jag. Man tömmer den i toaletten och sen sköljer av den i handfatet å så in igen. :)


Efter varje mensperiod ska den kokas så den blir ren, men det behövs alltså inte under själva perioden. Och skulle du inte ha möjlighet att skölja ur den, du kanske är på t.ex bajjamaja eller lever friluftsliv så fungerar det att (text från: www.m-koppen.se "kissa på koppen innan du sätter tillbaka den. Urin är nämligen sterilt (om man inte har urinvägsinfektion) eller att torka av den med papper men undvik pappersludd."


Jag köpte min på http://m-kopp.se men de har fått stänga ner sin butik p.ga. tidbrist, tyvärr.

Kan istället tipsa om denna hemsida istället: http://www.m-koppen.se/index.html

Som jag tycker mig se ha några fler fördelar än min modell:
* Den har en liten knopp i ändan, som jag tror det gör det lite lättare vid uttagning.
* Är helt slät inuti, min har små hål vid kanterna, som jag ibland kan uppleva är lite svåra att få helt rena men det försvinner ju när jag kokar den.
* Den inte är gjord av silkon utan av TPE (latexfri Termoplastisk Elastomer) (vet iofs inte i skrivandes stund vilket som är bäst för kroppen) På hemsidan kan du läsa mer om färgerna och materialet.
* Bra pris, endast 199kr (jag betalade 289kr för min modell LadyCup)

Finns ett forum som bara handlar om menskoppar: www.menskopp.nu

Ett sista råd: SLAPPNA AV vid in- och utförandet. Jag tycker att det är enklast sittandes men du får prova dig fram.

1 kommentar:

  1. Åh, vad bra att du skriver detta. Heja menskoppen! /Therese - http://www.menskopp.se/

    SvaraRadera