tisdag 28 augusti 2012

Tant...Jag?!

 Tycker dessa tanter ser så härliga ut. Så där fluffiga, mjuka och goa. 
Mysiga, glada, rynkiga och gråhåriga med massor av historier att berätta och säkert även massor av tips och trix att dela med sig av i hem och trädgård.
Jag sitter och kollar på vad Medborgarskolan och liknande ställen har för kurser nu i höst och hittade denna tantkurs som jag jättegärna skulle vilja gå:

 Träff 1 - Introduktion
Studiecirkelns teman och innehåll presenteras. Vi täljer ett bakredskap och lyssnar till en kort föreläsning där utvalda tantidoler presenteras.

Träff 2 - Sylta, safta
Indelade i mindre grupper lär vi oss att sylta, safta och att koka olika sorters inläggningar.

Träff 3 - Sträcka, mangla, vika och huskurer
Vi lär oss sträcka och vika (lakan och handdukar) och att mangla med mangelträ och elektrisk mangel. Vi får också lära oss att röra ihop huskurer som botar, rengör och läker.

Träff 4 - Kakor
Vi bakar 7 sorters kakor! Utmana dig med tantens svåraste och imponera på kafferepet eller finslipa den lättbakade klassikern.

Träff 5 - Syjuntan
Sista kurstillfället träffas vi i avslappnande miljö hemma hos kursledarna för att äta kakor och stoppa våra håliga yllestrumpor inför vintern. Du får lära dig att stoppa strumpor på olika sätt och allt du behöver kunna för att komma igång med stickningen!

 Är jag tant nu?


4 kommentarer:

  1. Vilken härlig,rolig och annorlunda kurs det låter som!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst gör det. Kul att de satsar på sånt här, är nog risk att det dör ut annars. Får bli att gå en sån längre fram kanske eller hitta några tanter i mitt hus som kan tipsa (finns ju gott om dem här ;) hi hi. Kul att du kommenterade Annie. Kram

      Radera
  2. ååh låter som en underbar kurs! skulle jag vilja gå. den här boken kanske vore nåt för oss? http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174241508 :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du skriver kommenterar. Vad är det för bok du tipsar om? När jag trycker på länken står det "Ingen titel med detta ISBN finns hos Adlibris" :( Tantkram

      Radera