onsdag 6 juni 2012

Mina system... Först ut: Diskning

 Nåt som slog mig idag när jag tyckte att mitt diskberg hade växt tillräckligt var att jag har ett disk system. Kanske inte världens roligaste att följa men men...vet att det finns många olika sätt att diska på så vi kanske kan ge varandra några nya tankar genom detta inlägg. 
Vad vet jag, vad ett diskinlägg kan leda till ;) Ha ha.

Först vill jag förklara hur mina berg kommer till. Det ser ju ut som att jag har haft storfest, men det är 4dagars disk. Hade lite kalas ihop med två personer en av dagarna men resten har jag använt själv. Anser att jag har bättre saker för mig än att stå och diska så jag har en tendens att samla på mig en del. I perioder diskar jag efter varje måltid men det brukar inte hålla i sig värst länge. I snitt kan jag tänka att jag diskar var 3-4e dag men det brukar inte varje gång var så här stort men erkänner att det händer emellanåt. 

Ofta kommer jag hem på kvällen efter träning och då är det inte särskilt lockande att ställa mig och diska, tänker att det tar jag imorgon och så går någon dag till....

Jag har jättesvårt att lämna kletig disk på bänken, jag sköljer alltid av den så gott det går, så den stinker inte som ni kanske tänker när ni hör att jag har 4dagars gammal disk ståendes i mitt kök.  (samma gäller när jag lagar mat, jag har svårt att sätt mig och äta om allt inte är avsköljt och någorlunda ihopplockat så det är absolut något som jag behöver öva på.)

Jag ställer disken i "storleksordning", dvs. stora tallrikar underst och sedan skålar överst. Alla bestick i framkanten....
 När jag ska börja diska får jag beroende på storlek på berget, ta upp vissa större/mindre delar på bänken bredvid.

Börjar med att diska flata tallrikar.
 Djupa tallrikar

 Små djupa tallrikar/skålar

 Bestick

 Glas/muggar

 All plast

 Blandat, denna gången blev det kastrull och kaffebryggare.

 Sist formar och grytor, sånt som är smutsigast/störst.
Ni ser berget i annan form i bakgrunden ;)

 Något jag tagit efter från en bekant är att sortera besticken redan när jag ställer dem i stället, så är det bara att ta fack efter fack och lägga i lådan.

 Brukar hänga div. småsaker på besticken och ställa endel större saker runtom diskstället.
Men annars tycker jag att jag är rätt så bra på att stapla disk ;)

Diskbalja tillsammans med diskhandskar överst :)

 Vill för det mesta torka under stället när allt är på plats (för det blir massa vatten där och det blir fläckar på bänken av det) men det är inte alltid möligt då det som idag var FÖR mycket saker i, rädd att de ramlar av och går sönder, då får det räcka med att torka runtom.

Handduk på för att dölja, för det mesta brukar den täcka allt, men idag var det lite svårt eftersom det även var disk runtom alla kanter...

KLART!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar